Är det för jobbigt nu?

Här kommer enkla tips för att få dig att inte tänka på att röka. En del är bara distraktioner, andra hjälper dig hantera problemet på ett annat sätt.

Ge inte upp! Mycket av det som får dig att må bra är svårt att nå - att bryta denna vana är inget undantag.

Känner du någon annan som borde ändra sin vana? Prova att göra det ihop! Ring på en gång!

Drick någonting gott – gärna kallt!

Ät någonting nyttigt, frukt och grönt – inte bara för att det är bra för dig, utan för att det avleder dig från röksuget!

Försök komma ihåg hela texten på din favoritlåt och sjung den (tyst för dig själv) från början till slut.

Drick ett glas vatten – det avleder dig från röksuget.

Är du sugen för att du befinner dig på en viss plats? Gå därifrån om du kan!

Är du sugen för att du befinner dig i en viss situation? Gå därifrån om du kan!

Ta en promenad runt kvarteret. Fortfarande sugen? Ta ett varv till. Att röra på sig avleder dig från röksuget.

Rör på dig! Träning frigör endorfiner och avleder dig från röksuget.

Kom på en liten present du kan unna dig själv för varje dag du lyckas hålla vanan i schack.

Ring en vän eller familjemedlem. Prata i minst tre minuter.

Försök att minnas namnet på alla dina klasskamrater i första klass.

Kom på en idé till ett sällskapsspel – gärna med temat sluta röka!

Skriv ner minst 10 skäl till varför du vill bli fri från vanan.

Skriv ner fem ord som börjar med V och fem ord som börjar med B.

Vilka olympiska grenar skulle ett djur klara bättre än en människa? Tänk ut fem stycken.

Fortfarande röksugen?

Chatta med oss

Starta chatt

Ring hjälplinjen

010 180 55 11

7 Keys to Quit – i din ficka

Ladda ner gratisappen för att få tillgång till mobilversionen av 7 Keys to Quit-metoden.

Håller abstinensen på att vinna?

Använd Panic Button eller chatta med vår personal!


Panic

Chatt