Om snus

Även om snus är mindre farligt än cigaretter så finns det många skäl till att sluta snusa. Snus påverkar ditt blodtryck och medför en ökad risk för vissa sjukdomar. Enligt en del studier löper man ökad risk för övervikt och diabetes, cancer i bukspottskörteln och allmänt försämrad tand- och munhälsa vid snusning.

Vad händer när man slutar snusa? Eftersom snus innehåller nikotin kan du när du försöker sluta uppleva en del besvär med abstinens och humörsvängningar till en början. Perioden med abstinens och andra biverkningar varar ofta inte så länge, men är så klart jobbig så länge den varar. I längden avtar symptomen och du kommer att se stora skillnader och märka hur din hälsa påverkas positivt i allt högre grad. Om du börjar trappa ner idag så börjar du ett bättre liv, steg för steg.

Ÿ

Fakta om snus

  • Många som slutat röka ersätter rökningen med snus, vilket visserligen leder till vissa hälsovinster, men snus är inte så ofarligt som man kan tro.
  • Hälsan förbättras när man slutar snusa, både vad det gäller munnen och hjärtat.
  • ŸDet är ofta svårt att sluta snusa, en snusare får ofta i sig betydligt mer nikotin än en rökare och beroendet kan vara jobbigt att bryta eftersom abstinensen blir värre.

Tre skäl till varför du mår bättre om du slutar snusa:

Ditt humör blir jämnare

Eftersom snus innehåller mycket nikotin kan du när du försöker sluta uppleva en hel del besvär med abstinens och humörsvängningar till en början. Perioden med abstinens och andra biverkningar varar ofta inte så länge och du kommer att uppleva en markant skillnad i ditt humör och hur du påverkas av yttre faktorer när du kontrollerat ditt nikotinintag.

Ditt hjärta jobbar lättare

Hjärtfrekvensen sjunker och kärlen vidgas när du slutar snusa. Det påverkar din hälsa betydligt och du kommer att må bättre.

Din mun mår bättre

Snusare har ofta förhårdnader och inflammerat tandkött. Detta går ofta tillbaka ganska snart när man slutat snusa. PH-halten i munhålan balanseras och dina tänder mår bättre. Plus att du inte längre luktar snus, vilket vissa i din närhet kanske uppskattar.

tips

Att tänka på när du slutar snusa

Ÿ
  • Sätt mål och delmål.
  • Belöna dig själv när du når dem.
  • Om vanan att ha snus inne är svår att bryta kan du testa en nikotinfri produkt.
  • Tala om för din omgivning att du tänker sluta snusa och att du behöver stöd.
  • Försök att hitta en ny, hälsosammare vana – det kan göra det lättare att bryta med den gamla.
  • Minska medvetet tiden med snus i munnen – träna på att ha tomt under läppen.

Håller abstinensen på att vinna?

Använd Panic Button eller chatta med vår personal!


Panic

Chatt